به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی پویانمایی ایران، امیرمحمد دهستانی، معاون راهبری و حمایت از تولید این بنیاد از تاکید ویژه رویداد سرمایهگذاری پویانمایی بر مقولۀ تولید انیمیشن کوتاه به مثابۀ «نمونهسازی» برای تسهیل و هموارسازی راه در امر سرمایهگذاری و تولید آثار سینمایی و سریال که به مراتب پرهزینهتر هستند، خبر داد.
وی با بیان اینکه جذب سرمایهگذار برای تولیدات بلند و سریال با استفادۀ صرف از کتابچههای پیشتولید و اینگونه ابزارهای پیشتولید معمولاً با چالشهای زیادی روبهرو است، گفت: از عمدهترین این چالشها لزوم توانایی تجسم کامل این موارد در قالب فیلم یا شخصیت نهایی است.
معاون راهبری و حمایت از تولید بنیاد ملی پویانمایی ایران اظهار کرد: معمولاً تولید چند دقیقه از فیلم و سریال مورد نظر به شکلی که به درستی بیانگر جهان و شخصیتهای اثر باشد، هزینه و زمان خاصی را میطلبد که معمولاً خالقان آثار و استودیوها برای تأمین این سرمایه که به نوعی هم در حکم تبلیغ اثر اصلی و هم تحقیق و توسعۀ تکنیک و فضای تصویری آن هستند، دچار مشکل میشوند. یکی از کارکردهای فیلم یا ورژن کوتاه اثر میتواند عملکرد آن به عنوان نمونه یا MVP (Minimum Viable Product) اثر کامل اصلی باشد.
دهستانی ارائۀ نسخۀ کوتاه در این صنعت را امری رایج خواند و گفت: پیش از تولید محصول اصلی در ابعاد واقعی و متکثر، ابتدا نمونههای سادهتر یا کوچکتر و کمتری از محصول با هزینهای به مراتب کمتر تولید میشود که در عین حال واجد تمام یا بیشتر ویژگیهای کلیدی اثر اصلی است؛ بهعنوان مثال بدون نسخه کوتاه Frankenweenie یا Wallace & Gromit یا 9 یا Pixels هیچگاه امکان ساخت نسخههای سینمایی آنها وجود نداشت.
وی ادامه داد: در اینجا نیز مثلاً استودیوها و خالقان میتوانند دست به ساخت یک اپیزود یا کلیپ با کاراکتر و جهان مورد نظر بزنند. این اثر میتواند بازخورد مخاطب، جلب توجه سرمایهگذار یا حتی حل چالشهای هنری و تکنیکی را با خود به همراه داشته باشد.
معاون راهبری و حمایت از تولید بنیاد ملی پویانمایی ایران با اشاره به اهداف رویداد پیچینگ که آذرماه و در کاشان برگزار میشود، عنوان کرد: در این رویداد یکی از تلاشها و اهداف ما جلب سرمایه برای تولید این نوع از فیلمهای کوتاه خصوصاً با هدف مخاطب خردسال، کودک و نوجوان است که در «جریان اصلی» تولید پویانمایی کارایی بالایی دارند.
دهستانی با تأکید بر تجربیات جهانی خاطرنشان کرد: در دنیا نیز شاهدیم که استودیوهای بزرگ مثل دیزنی و پیکسار و … هیچگاه دست از تولید آثار کوتاه برنمیدارند و از آنها به عنوان نطفۀ هنری، تکنیکی و اقتصادی بسیاری از آثار بزرگ خود بهره برده و میبرند.
وی در پایان گفت: به انیمیشنسازان عزیز و استودیوها حضور فعالانه در این بخش برای جلب توجه سرمایهگذاران به آثارشان را به شدت توصیه میکنیم.